Sony FE 70-200 F/4 G OSS urheilukuvaamisessa

Sain tilaisuuden testata Sonyn 70-200 FE f/4 G OSS objektiivia urheilukuvauksen parissa. FE 70-200 on tähän tarkoitukseen niitä harvoja vaihtoehtoja Alpha-sarjan ja E-bajonetin kameroille, jos Sonyn A-sarjan objektiiveja ei oteta huomioon. Linssiä on kehuttu tarkennuksen osalta, joten odotukset olivat sen suhteen korkealla. Päätin kokeilla linssiä jääkiekossa, sillä laji on oman kuvaamiseni puolesta minulle jo tuttua puuhaa. Toinen vaihtoehto olisi ollut salibandy, mutta en usko linssin tarjoaman f/4 valovoiman riittävän siihen, sillä salibandylle tarkoitetut hallit ovat edelleen melko huonosti valaistuja. Kaikissa tämän artikkelin kuvissa onkin kuvaamispaikkana toiminut Turun Kupittaalla sijaitseva Marli Areena, joka on sekä valaistuksen että muidenkin olosuhteidensa puolesta niin sanotusti ”liigakelpoinen” (klikkaa kuvat täysikokoiseksi nähdäksesi ne oikein terävöitynä). Kuvasin viime kauden lopulla useita otteluita kyseisellä areenalla ja mielestäni olosuhteet kuvaamiseen ovat suorastaan loistavat. Ainoa miinus jonka olet huomannut on se, että punaiset penkit yhdistettynä heijastavaan jäähän on myrkkyä kameran mittauksille. On toki mahdollista, että tämä on vain omaa mielikuvitustani, mutta olen huomannut saman ongelman kahdella eri rungolla ja mielestäni se vaikuttaa paitsi kameran valitsemaan valkotasapainoon, myös Auto-ISO:n käyttäytymiseen. Marli Areena toimii näyttämönä TUTO Hockeyn kotiotteluissa. Vierailevina joukkueina kuvaamissani otteluissa olivat JYP Akatemia Jyväskylästä sekä RoKi Rovaniemeltä.

21909230745_947e935fd5_o

Kuva: Esa Haanperä
Sony α6000 & FE 70-200 @ 138, f/4.0, 1/1000sec, ISO2500

FE 70-200:sen ulkoinen olemus on luottamusta herättävä ja linssi tuntuu samalla tavalla laadukkaalta kuin esimerkiksi Nikkorin 70-200 f/2.8. Toisin kuin esimerkiksi edullisemmissa linsseissä, kaikki toimii jämäkästi aina vastavalosuojan asettamista myöten. Tarkennuksen saa kytkettyä helposti manuaaliseksi, mikä on hyvä lisä varsinkin α6000-rungon kanssa. Polttovälin zoomaus tuntuu välillä jopa liian raskaalta, mutta toisaalta taas on hyvä, että se pitää sisällään tiettyä jämäkkyyttä. Uskon, että esimerkiksi videokuvaajat osaavat varmasti arvostaa zoom-renkaan jämäkkää käyttöä.

21105830104_faf6dfd730_o

Kuva: Esa Haanperä
Sony α6000 & FE 70-200 @ 116, f/4.0, 1/1000sec, ISO2500

Jääkiekossa tekemäni kokeilun pohjalta voi sanoa, että FE 70-200:sen osumatarkkuus on urheilukuvausta silmällä pitäen siedettävällä tasolla, mutta tarkennuksen suhteen kannattaa kuitenkin unohtaa kaikki muu paitsi keskipiste. Osumatarkkuus on nimittäin muilla kuin keskipisteen kanssa mielestäni heikko, mutta niinhän se on kaikissa ei-ammattilaisrungoissa. Myös tarkennus tuntuu riittävän nopealta urheilukuvaukseen. Urheilukuvauksessa linssin tarkennusnopeus on kenties sen tärkein tekijä, koska tilanteet tulevat ja muuttuvat todella nopeasti. Kuvaajan riittävä lajituntemus antaa tässä hieman anteeksi, mutta hyväkään kuvaaja ei tule toimeen linssillä, jonka tarkennusnopeus on liian hidas. On siis hyvä, että FE70-200:sen tarkennus ei mieti liian pitkiä aikoja, vaan löytää kohteen hyvin. Tarkennusnopeuden tärkeys tulee omassa käytössäni esille jääkiekossa ja salibandyssa tapahtuvien nopeiden suunnanmuutosten vuoksi. Jääkiekossa voi tulla parhaimmillaan useita maalintekotilanteita esimerkiksi 10 sekunnin sisään. Puolustuspäässä hävitystä aloituksesta seuraa usein laukaus, joka pitää saada tarkennettua, maalivahdin mahdollinen torjunta pitää saada kiinni, mahdollinen rebound pitää saada kuviin, tai maalivahdin torjunnasta lähtevä vastahyökkäys, jne. Tämän tyyppisistä tilanteista saattaa tulla lyhyen ajan sisään niin monta erilaista variaatiota, että siinä on usein sekä kamera että kuvaaja koetuksella. Hyvä ja nopea tarkennus on elinehto sille, että nopeasti muuttuvia tilanteita pääsee ylipäätään tallentamaan.

21918921091_08a6c0584a_o

Kuva: Esa Haanperä
Sony α6000 & FE 70-200 @ 118, f/4.0, 1/1000sec, ISO2500

Myös tarkennuksen seuranta toimi tällä yhdistelmällä suhteellisen hyvin, mutta toisinaan kamera hukkasi mielestäni kohteen liian helposti. Kuvasarjan ensimmäinen kuva oli näissä hukatuissa tilanteissa kohdallaan, mutta seuraavissa tarkennus hukkaa kohteen tasaisella tahdilla.

Edellä mainitut kokemukset perustuvat kokemuksiini Sony α6000 + 70-200 F/4 yhdistelmän käytöstä jääkiekon kuvaamisessa. Kovasta yrityksestä huolimatta en saanut aikatauluun sovitettua jalkapallon kuvaamista, jalkapalloa pelataan kuitenkin luonnonvalossa, jossa linssin vähäinen valovoima ei olisi ollut niin suuri haitta.

21918921031_09efdb9dd0_o

Kuva: Esa Haanperä
Sony α6000 & FE 70-200 @ 122, f/4.0, 1/1000sec, ISO2500

Kaiken kaikkiaan FE 70-200:sen kuvanlaatu on hintaan nähden mielestäni hyvä. Telepäässä kuvanlaatu ei välttämättä täytä kaikkien käyttäjien kriteereitä, mutta niinhän se on usein telezoomien kanssa. Kuvanvakaaja tuntuu jopa käsittämättömän hyvältä ja käsivaralta kuvatessa pystyy käyttämään yllättävän pitkiäkin suljinaikoja. Linssi palvelee mielestäni urheilukuvaaja suhteellisen hyvin, mutta valovoimaa saisi olla lisää tai vaihtoehtoisesti sitten täyskennolla varustettu runko. Jäädään siis odottelemaan sopivia runkoja Sonylta. Linssin ohjehinta on lähes 1500€ ja mikäli linssiä on tarkoitus tarjota myös harrastajien käyttöön, olisi sopiva hinta mielestäni 900€:n paikkeilla.

21540701908_23c16bcb4d_o

Kuva: Esa Haanperä
Sony α6000 & FE 70-200 @ 200, f/4.0, 1/1000sec, ISO2500

21722346699_0926068fc0_o

Kuva: Esa Haanperä
Sony α6000 & FE 70-200 @ 70, f/4.0, 1/1000sec, ISO2500

21722348469_c557ebe8c8_o

Kuva: Esa Haanperä
Sony α6000 & FE 70-200 @ 116, f/4.0, 1/500sec, ISO2500

21883066696_9d1dfbb045_o

Kuva: Esa Haanperä
Sony α6000 & FE 70-200 @ 81, f/4.0, 1/1000sec, ISO2500

– Esa Haanperä
Esa Haanperä on 36-vuotias turkulainen harrastajakuvaaja, joka on oman urheilutaustan kautta ajautunut kuvaamaan esimerkiksi salibandyä sekä jääkiekkoa. Valokuvaaminen alkoi esikoisen synnyttyä vuonna 2009 ja viimeisimmän parin vuoden aikana kuvaamiseen on panostettu enemmän. Urheilukuvaamisen vastapainona Esa tykkää liikkua kameran kanssa myös luonnossa.


Haluatko julkaista omia kuviasi tässä blogissa? Year of the Alpha etsii suomalaisia Sony Alpha-kuvaajia ja julkaisee enemmän kuin mielellään heidän tarinoitaan ja kuviaan. Julkaistut jutut voivat olla lyhyitä haastattelutyyppisiä artikkeleita kuvien kera tai sitten voit kirjoittaa pidemmän artikkelin jostakin itsellesi tärkeästä aiheesta. Valokuvaamisen kenttään mahtuu monenlaisia kertomuksia ja kaikki kertomukset julkaistaan riippumatta siitä, onko kyseessä valokuvaamisen vasta-alkaja vai kaiken kokenut ammattilainen. Ainoa ehto on, että jutuilla on jokin yhteys Sonyn Alpha järjestelmään. Julkaistuista artikkeleista ei makseta palkkiota, mutta niiden kautta on mahdollista saada esimerkiksi näkyvyyttä omille sivuillesi. Mikäli sinulle juolahti mieleen idea, ota yhteyttä ja kerro ideastasi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *