A7III Front

Sony α7III julkaistu – lyhyet kommentit uutuudesta

Sony julkaisi viime yönä uuden α7III -rungon, joka lainaa monia ominaisuuksia ja parannuksia Sonyn kalliimmista α7RIII ja α9 -rungoista, ja on herättänyt jo paljon mielenkiintoa valokuvauspiireissä. Kamera pitää sisällään täysin uuden 24,2 megapikselin Exmor R -kennon, joka hyödyntää jo Sonyn aikaisemmista rungoista tuttua BSI-teknologiaa ja tarjoaa erittäin hyvää dynamiikkaa ja korkeaa ISO-suorituskykyä. Sony mainostaa uuden kennon kykenevän noin 15 aukon dynamiikkaan, mikä vastanee suorituskyvyltään muutama kuukausi sitten julkaistua α7RIII:sta.

Uuden rungon AF-järjestelmä on lainattu suoraan α9:stä ja pitää sisällään sekä 693 AF-pistettä että 425 kontrastipistettä, jotka yhdessä peittävät 93% kuvapinta-alasta. Mukana on tietysti myös Sonyn kuuluisa Eye-AF -teknologia, joka näyttäisi ainakin demojen perusteella toimivan ihan yhtä hyvin kuin α9:ssä tai α7RIII:ssa. Runkoon on sisällytetty odotusten mukaisesti myös aikaisemmista malleista tuttu ’Front End LSI’, mikä mahdollistaa 10fps-sarjakuvauksen täydellä liikkeenseurannalla. Bufferin luvataan kestävän 163 jpeg-kuvaa tai vaihtoehtoisesti 89 raw-tiedostoa.

Video-ominaisuuksien puolella α7III tarjoaa tietysti 4K (24p)-videota ja osaa hyödyntää lukea kennoa 6K resoluutiolla ilman kroppausta. 4K (30p) -video puolestaan vaatii pienen kropin (1,2x). Kamera tarjoaa aikaisemmista Sony-kameroista tutut S-log2 ja S-log3 gamma kurvit kuin myös HLG-kurvin HDR-videoita varten. 4K-videon sisäinen tallennus ja HDMI-ulostulo ovat rajoitettu 8 bittiin (sisäisesti 100 Mbps 8-bit 4:2:0 ja ulkoisesti 4:2:2). Luonnollisesti myös 1080/120p on tarjolla.

Fyysisesti α7III on lähes identtinen α7RIII:n ja α9:n kanssa ja pitää sisällään jo ennestään tutun joystickin, kosketusnäytön ja sääsuojauksen. Hieman yllättäen runko pitää sisällään myös kaksi korttipaikkaa (UHS-II & UHS-I), mitä moni on pitänyt eräänlaisena kalliina pro-ominaisuutena. Tämän lisäksi rungossa on myös monista pro-malleista tuttu erillinen ’AF-ON’ nappi, joka tarjoaa ergonomisen mahdollisuuden esimerkiksi toiminta- ja urheilukuvaamisessa suositulle ’backbutton’ -fokusoinnille. Odotusten mukaisesti Sony hyödyntää uudessa rungossa myös uutta NP-FZ100 akkua, joka tarjoaa paljon enemmän puhtia kuin vanhat NP-FW50 akut. Sony kertookin akun kestävän α7III:ssa yli 700 kuvaa, mikä on enemmän kuin yhdessäkään aikaisemmassa peilittömässä kamerassa tätä ennen.

Suomessa ohjehinta pelkälle rungolle on noin 2300 euroa, ja ottaen huomioon kaikki α9:stä ja α7RIII:sta lainatut ominaisuuden mitä Sony on ahtanut tähän uuteen kompaktiin runkoon, on α7III erittäin kilpailukykyinen uutuus. Käytännössä Sony on napannut kalleista huippumalleista, α9:stä ja α7RIII:sta, kaikkein mielenkiintoisimmat ja halutuimmat ominaisuudet ja pistänyt ne tähän suhteelliseen huokeaan ’entry level’ -malliin – tehden uudesta α7III:sta samalla erittäin mielenkiintoisen vaihtoehdon myös aikaisemmille α7-käyttäjille. Mistä sitten on tingitty, kun hintaa on kuitenkin paljon vähemmän kuin α9:llä tai α7RIII:lla? Lista tingityistä asioista on ainakin ominaisuuksien valossa hämmentävän lyhyt: EVF ja LCD ovat toteutettu heikommalla resoluutiolla, ja bufferi on pienempi. Tämän lisäksi eroa huippumalleihin tulee tietysti 42 megapikselin ja 20fps-sarjakuvauksen puuttumisesta, mutta muita rajoituksia ei ole – ainakaan paperilla. Moni varmasti nappaakin nyt tarjolla olevista α7:n malleista mieluiten juuri tämän, sillä huokeampaan hintaan saa nyt monia sellaisia ominaisuuksia, jotka ovat olleet tarjolla vain Sonyn kalliimmissa huippumalleissa.

Parasta uuden α7III:n julkistuksessa on kuitenkin ehkä se, että Sony uskaltaa rohkeasti tuoda huokeisiinkin malleihin sen omista huippumalleista haluttuja ominaisuuksia. Monen muun kameravalmistajan kohdalla halvemmat mallit rampautetaan tarkoituksellisesti ja parhaat herkut pidetään vain kalleimpien mallien ominaisuuksina. Sony ei kuitenkaan suojele tällä tavoin aikaisempia huippumallejaan, vaan esimerkiksi α9:stä tuttu AF-järjestelmä ja todella herkullisesti toimiva Eye-AF on nyt tuotu tarjolle myös tähän full frame -kameroiden tavalliseen hintaluokkaan. Myös α7RIII:sta tuttu joystick ja kaksi korttipaikkaa olisivat olleet helposti ja markkinauskottavasti jätettävissä ”kalliimman pro-rungon ominaisuuksiksi ”, mutta Sony on rohkeasti heittänyt nekin mukaan tehden Sony α7III:sta todella kattavan paketin. Ei ole ihme, että Sonyn uutuudet ovat usein kaikkein mielenkiintoisimpia julkistuksia, sillä yritys uskaltaa tehdä omia valintoja ja muuttaa markkinoiden odotuksia tarjoamalla käyttäjille aina jotain aidosti kiinnostavaa sen sijaan että olemassa olevia kameroita vain pakattaisiin uusiin mallinumeroihin.

Julkistusta seuraavassa englanninkielisessä keskustelussa uutta Sony α7III:sta kuvattu termillä ’Baby α9′, joka antaa ymmärtää, että kyseessä olisi periaatteessa vain hiukan riisuttu versio Sonyn α9 huippumallista. Lukijasta riippuen tämä kuvaus uudesta rungosta voi olla joko varsin onnistunut tai sitten harhaanjohtava. Tällä hetkellä monet suorituskykyyn liittyvät tekniset yksityiskohdat ovat vielä epäselviä, mutta lienee epärealistista odottaa, että uusi Sony α7III olisi käytännössä puoleen hintaan myytävä α9 kamera. Keskeinen ero runkojen välillä piilee niiden kennoissa: Sony α9 pitää sisällään todellisen ’state of the art’ -kennon, jota luetaan todella nopeasti 160 kertaa sekunnissa, kun taas uuden A7III:ssa kennoa luetaan Dpreviewin mukaan 18 kertaa sekunnissa (’sensor read-out time’). Kennon lukunopeus rajaa sitä, miten usein kameran softa sekä siihen liittyvät AF-algoritmit saavat ohjausdataa kennolta ja miten nopeasti kamera kykenee esimerkiksi tunnistamaan kohteita kuvakentästä ja reagoimaan niiden suunnanmuutoksiin. Sony α9:n lähes kymmenkertainen lukunopeus takaa sen, että runko on liikkeen seurannassa varmasti uutta α7III:sta huomattavasti suorituskykyisempi.

Toisaalta ’Baby α9′ on kuvaava termi siinä mielessä, Sony on tuonut α7III:n paljon ominaisuuksia α9:stä, lähtien esimerkiksi jo siitä, että ainakin AF-pisteiden ja niiden peiton määrällä kamera pitää sisällään samanlaisen AF-järjestelmän α9:n kanssa. Sony kuvaakin AF-järjestelmien eroja itse sillä tavoin, että α9:stä lainattua AF-järjestelmää on optimoitu α7III:n käyttöön. Monien tavallisten kuvaajien näkökulmasta katsottuna tämä onkin hyvä veto, sillä harva tarvitsee 20fps-sarjanopeutta ja vähäisempikin suorituskyky riittää jo pitkälle. Tällä hetkellä on kuitenkin vielä hieman epäselvää, minkälainen käytännön ero AF-järjestelmissä on α7III:n, α7RIII:n ja α9:n välillä. Joudumme odottamaan tarkempia analyyseja.

Sony itse on puolestaan kuvannut α7III:sta termillä ’The basic model’ ja viittaa sillä suomenkielisesti ilmaistuna ”perusmalliin”. Kyse on taitavasta markkinoinnista, sillä markkinointikampanjan rivien välistä voi implisiittisesti lukea, että Sony haluaa asettaa α7III -rungolla uudet standardit sille, mitä full frame -kameran pitää tänä päivänä olla. Kun elektroniikkajätti on sitten lyönyt pöytään todella kovat ja kilpailukykyiset ominaisuudet, antaa se vaikutelman, että ne kamerat, jotka eivät tälle tasolle yllä – eli monet kilpailevien merkkien mallit – eivät edusta enää full frame -kuvaamisen nykypäivää. Vaikka asia ei ole ihan näin yksinkertainen, täytyy samanaikaisesti kuitenkin todeta, että kilpailukykyisesti hinnoitellulla ”perusmallillaan” Sony tarjoaa monelle kuvaajalle sellaisia ominaisuuksia, jotka muilla merkeillä vaatisivat merkittävästi kalliimpiin pro-malleihin siirtymistä. Esimerkkinä vaikkapa 10fps-sarjakuvaus ja AF-järjestelmä, joka peittää koko kuva-alan. Kun päälle lisätään vielä erittäin hyvin toimiva Eye-AF, erinomainen kuvanlaatu, hyvät video-ominaisuudet, joita ei aina edes ole kilpailevissa malleissa, näyttäytyy Sonyn itsensä lanseeraama termi ’The basic model’ ovelalta tempulta, jossa Sony haluaa määritellä full frame -kameroihin liittyviä odotuksia koko markkinoiden tasolla. Sen sijaan, että Sony α7III nähtäisiin ’Baby α9:nä’ tai uudelleen tehtynä α7II:sena, on se ehkä viisainta nähdä eräänlaisena huokeampana johdannaismallina α7RIII:lle, jollaiseksi se myös asettunee sekä hinnan että ominaisuuksiensa suhteen.

Sonylla on nyt kasassa todella kilpailukykyinen kolmikko (α7III, α7RIII, α9), joka täydentyy ehkä seuraavan puolen vuoden sisällä vielä videoon keskittyvällä α7SIII:lla. Tällä vauhdilla Sonysta tulee tämän vuoden aikana full frame -kameroiden markkinajohtaja. Eikä suotta, sillä yritys on jo useamman vuoden ajan osoittanut olevansa kameramarkkinoiden teknologinen innovaatiojohtaja. Samaan aikaan Sony on kuunnellut myös käyttäjien toiveita herkällä korvalla ja uskaltanut siirtää kalliiden huippumallien ominaisuuksia halvempiin malleihin. Nyt kun todella toimiva ja innovatiivinen full frame -perhe alkaa olla kasassa ja tuotteiden särmät hiottu, lienee viimein tullut aika lunastaa full frame -kameroiden markkinajohtajan paikka.

Katso Sony α7III:n ominaisuudet tarkemmin Sonyn omilta sivuilta:
Sony α7III -tuotesivu
Sony α7III -tuotekatalogi

-Toni Ahvenainen

This Post Has 2 Comments

  1. Matti E Lehtinen

    Sony voi olla innovaatiojohtaja, mutta se ei ole sama kuin tulostaa hyvä kuva kameralla.

    Sonyn kamerat ovat lähinnä, ns. teinien ja satunnaisharrastajien kameroita, ei runkoja joiden mukana kulkee useiden kilojen optiset lisät ja usein vaikeatkin kuvausolosuhteet niitä poluttaa ja ensisijaisesti ammattilaisuus mahdollistaa halutun kuvatulosteen.

    Sonyn ei pitäisi edes tehdä vertailuja nyt ajanhetken ammattirunkoihin, niiden toteutusalusta, kun on aivan toisistaan poikkeava. Niillä ei voi edes luoda haluttua kuvaa, ellei välinettä ja kuvaamista todella tunne.

    Kuten luonnehdin aiemmin, Sony on paikallaan kevyempään menoon ja optiikalla, mitä tarjolla on.
    Sony tarjoaa sangen hyvän harrastealustan α7III, α7RIII, α9) rungoillaan ja sekin on jo kova juttu.

  2. Tommi

    ”Sonyn kamerat ovat lähinnä, ns. teinien ja satunnaisharrastajien kameroita, ei runkoja joiden mukana kulkee useiden kilojen optiset lisät ja usein vaikeatkin kuvausolosuhteet niitä poluttaa”

    Kuvailet tässä n. 80% Suomen ammattivalokuvaajista, joten kyllä Sonylle markkinoita löytyy. Sonyn ainoa ongelma on ollut epävarma tarkennus hämärässä ja nyt sekin ongelma on toivottavasti korjattu. Jos Sonyn uusilla kameroilla ei saa hyvää kuvaa aikaiseksi, niin vika löytyy varmasti kameran takaa, ei kamerasta.

Vastaa käyttäjälle Matti E Lehtinen Cancel comment reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *